کد مطلب:210853 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:135

وجوه الحرام من البیع
اما وجوه الحرام من البیع و الشراء و كل امر یكون فیه الفساد مما هو منهی عنه من جهة اكله و شربه او كسبه او نكاحه او ملكه او امساكه او هبته او عاریته او شی ء یكون فیه وجه من وجوه الفساد نظیر البیع بالرباء لما فی ذلك من الفساد او البیع المیتة او الدم او لحم الخنزیر او لحوم السباع من صنوف سباع الوحش او الطیر او جلودها او الخمر او شی ء من وجوه النجس فهذا كله حرام و محرم لان ذلك كله منهی عن اكله و شربه و لبسه و ملكه و امساكه و التقلب فیه بوجه من الوجوه لما فیه من الفساد فجمیع تقلبه فی ذلك حرام و كذلك بیع ملهویة و كل منهی عنه مما یتقرب به لغیر الله او یقوی به الكفر و الشرك من جمیع وجوه المعاصی او باب من الابواب یقوی به باب من ابواب الضلاله و باب من ابواب الباطل او باب یوهن به الحق فهو حرام محرم حرام بیعه و شراؤه و امساكه و ملكه وهبته و عاریته و



[ صفحه 357]



و جمیع التقلب فیه الا فی حال تدعو الضرورة فیه الی ذلك.

اما آنچه حرام است این است كه فساد و فتنه خلق در آن باشد كه شرع انور منع نمود خوردن و آشامیدن كسب و لباس - نكاح - ملكیت - منافع هبه و بخشش و عاریه هر چه تصور شود حرام می باشد مانند معاملات نزولی و ربا یا خرید و فروش مردار و خون و گوشت خوك و گوشت درندگان یا پرندگان حرام گوشت یا مسكرات یا لباس غصب و دزدی و غیره كه آنچه شرع اسلام حرام كرده خرید و فروش آن هم حرام است.

و آنچه كه در عمل به كفر و شرك و عصیان و جنگ و فساد و ضلالت بكشد معاملات آن حرام است.

و آنچه كه موجب گمراهی و ابطال حق و توهین به دین و تخلف صریح او امر حق باشد نیز خرید و فروش و هبه و بخشش و امساك و عاریه دادن و انواع امكان اعمال در آن خلاف شرع و حرام است.

بنابراین حرام چیزی است كه فرد یا جمع مسلمان را به فساد بكشاند به هر نحو باشد و لذا امام می فرماید معاملات حرم از این قبیل است كه از فساد به ضلالت و گمراهی و كفر و شرك پیوندد.